Stavba garáže - velikost garáže, garážová vrata | stavimbydlim.cz
Home Stavba domu Stavba garáže Stavba garáže krok za krokem

Stavba garáže krok za krokem

0

Stavba garáže vyžaduje několik základních kroků od přípravných a projektových prací, přes výběr stavebního systému až po samotnou výstavbu a užívání garáže. Ačkoli není stavba garáže natolik složitá, jako je například stavba rodinného domu, i tak vás nemine spousta otázek ohledně její velikosti a konstrukčního provedení, výběru stavebního systému, garážových vrat, vybavení garáže atd.

Asi nejzákladnější otázkou při stavbě garáže je to, jak bude velká a zda bude samostatně stojící, nebo bude navazovat dispozičně na dům či bude vestavěná přímo v domě.

Velikost garáže

Velikost garáže se pochopitelně bude odvíjet od množství parkovaných dopravních prostředků. Doby, kdy na jeden dům připadalo jedno auto, jsou pryč a každá třetí rodina disponuje minimálně dvěma auty a někteří mají i motorky a čtyřkolky. Každé auto potřebuje dostatek místa pro zaparkování. Pokud si přejete, aby užívání garáže bylo komfortní, nelze se držte minimálních rozměrů pro jedno garážové místo, ale zvolit šířku, výšku a délku garáže vždy o něco větší.

Velikost garáže dle normy

Minimální rozměry garážového stání určuje norma ČSN 73 6058 – Jednotlivé, řadové a hromadné garáže. V normě není uvedena přímo velikost garáže, ale minimální „vůle“, které by měly být dodrženy mezi autem a zdmi garáže.

  • Na pravé straně auta by měla být vůle alespoň 20 cm.
  • Na levé straně auta (u řidiče) by měla být vůle alespoň 60 cm.
  • Mezi zdí a předkem auta by měla být vůle alespoň 20 cm.
  • Mezi zadní částí auta a zdí by měla být vůle alespoň 80 cm.

Pak už záleží na tom, jak velké auto máte či si v budoucnu pořídíte. I když dnes jezdíte v malém třídveřovém autě, je vhodné myslet na budoucnost a postavit garáž, do které je možné zaparkovat i větší SUV.

Minimální rozměr garáže pro malé auto o délce 4,5 m a šířce 1,9 m (Škoda Octavia) je tedy přibližně 2,7 x 5,5 m. Doporučený optimální rozměr garáže je alespoň 3,0 x 6,0 m, pro pohodlné využívání garáže a obsluhu auta lze rozměry garáže zvětšit na 3,5 x 6,5 m.

V garáži se však neparkují pouze auta, své místo si zde najde i sportovní vybavení, jako jsou kola, lyže, brusle apod. Zapomínat se také nesmí na příslušenství k autu. V garáži by měl být dostatek místa na uskladnění náhradních kol, držáků/nosičů na střechu auta a případně i přívěsu za auto.  V tom případě se velikost garáže musí určit v závislosti na jejím budoucím využití a společně s projektantem je třeba určit optimální rozměry garáže.

Výška garáže

Výška garáže by měla být alespoň taková, aby bylo možné zaparkovat i větší auto typu SUV. Dle normy je však minimální výška garáže 2,1 m, zároveň by měla být o 0,2 m vyšší než výška vozidla. Pokud je strop garáže dostatečně vysoký, lze na strop garáže namontovat systém pro uchycení střešního boxu. Pokud box potřebujete, jednoduše jej spustíte na zaparkované auto, zafixujete a můžete vyrazit.

Stavba garáže, stavební povolení, ohlášení stavby

Stavba garáže s plochou střechou
Stavba garáže s plochou střechou

Pokud je stavba garáže součástí projektu rodinného domu, bude třeba vyřídit ohlášení stavby. Od 1. 1. 2018 je v účinnosti novela stavebního zákona č. 183/2006 Sb. v platném znění, která vyžaduje pro stavbu rodinného domu pouze ohlášení stavby. Již zde není limit 150 m2 pro zastavěnou plochu, při jejímž překročení bylo třeba vyřídit stavební povolení.

Pokud stavíte samostatnou garáž, týká se vás § 79 odst. 2 a § 103 odst. 1 písm. a. V § 79 odst. 2 písm. o je uvedeno, že stavba do 25 m2 zastavěné plochy a do 5 m výšky s jedním nadzemním podlažím, podsklepená nejvýše do hloubky 3 m na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci, která souvisí nebo podmiňuje bydlení nebo rodinnou rekreaci, nevyžaduje rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas.

V § 103 odst. 1 písm. a je uvedeno, že ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují stavební záměry uvedené v § 79 odst. 2. Z toho vyplývá, že pokud je stavba garáže realizována v zastavitelné ploše, má max. 25 m2 zastavěné plochy, je vysoká maximálně do 5 m a podsklepená nanejvýš do 3 m, tak:

  • stavba garáže nevyžaduje stavební povolení,
  • stavba garáže nevyžaduje ohlášení stavby,
  • stavba garáže nevyžaduje územní rozhodnutí,
  • stavba garáže nevyžaduje územní souhlas.

Pokud je však překročen některý z parametrů, stavba garáže ohlášení stavby bude vyžadovat. Ohlášení stavby garáže bude vyžadovat také vyřízení územního souhlasu, jelikož se s největším předpokladem bude jednat o stavbu v zastavěném či zastavitelném území (dle územního plánu).

Stavba garáže – projekt

Projekt garáže budete potřebovat vždy, když se stavby garáže bude týkat vyřízení ohlášení stavebnímu úřadu. I když některé garáže nevyžadují ohlášení stavby stavebnímu úřadu a teoreticky k nim není třeba zpracovávat projekt stavby, je vhodné projekt garáže zpracovat. Vyhnete se tak konstrukčním problémům v průběhu výstavby a již dopředu budete znát cenu stavby garáže na základě zpracovaného položkového rozpočtu.

Dispoziční provedení garáže

Garáž lze z hlediska dispozičního uspořádání rozdělit na 3 typy:

  • Samostatně stojící garáž
  • Garáž vedle domu, která je komunikačně propojena s obytnou částí
  • Garáž v suterénu domu / vestavná garáž
Rodinné domy s vestavěnou garáží
Rodinné domy s vestavěnou garáží

Každá garáž má své výhody i nevýhody. Nejvíce nevýhod má pravděpodobně garáž vestavěná, která je zpravidla vytápěna (minimálně tepelnými ztrátami okolních místností). Střídání teplot autu nesvědčí, stejně tak mu nesvědčí vlhko a posypová sůl. Sníh, který ulpí na autě, v garáži rozmrzne. Působení tepla, vlhkosti a soli na autě má negativní účinky na karoserii auta.

Garáž tedy nemusí být vytápěná, a to také vzhledem k zbytečně vysokým nákladům na energie. V dnešní době se staví nízkoenergetické a pasivní domy, které mají garáž vedle domu. Samotná garáž není tepelně izolovaná a od domu je oddělena silnou vrstvou tepelné izolace. Garáž bývá s domem propojena dveřmi, což zajišťuje přechod suchou nohou z garáže do obytného prostoru. To samostatně stojící garáž nemůže zajistit.

Konstrukční provedení garáže

Zděné garáže

Pro stavbu garáže se nejčastěji používá stejný materiál jako pro stavbu domu. Jedná se tedy o keramické, betonové či pěnosilikátové zdicí tvárnice. Jedná se o kvalitní materiál s dlouhou životností, nevýhodou je delší doba výstavby garáže a vyšší pořizovací náklady. Musí se totiž provést výkopové práce, vybetonovat základy, vyzdít přízemí garáže a garáž taktéž zastřešit. Zastřešení lze provést pultovou, sedlovou či valbovou střechou s dřevěným nosným krovem či dřevěnými vazníky.

Plechové garáže

Daleko levnější variantou jsou plechové garáže. Jedná se o buňku z ocelové konstrukce, která je opláštěna vlnitým či trapézovým plechem. Garáže lze objednat v několika barevných a velikostních provedeních, jsou dodávány včetně garážových vrat. Některé dražší modely montovaných garážových vrat jsou opatřeny venkovní hladkou stěnou s fasádní omítkou. Na první pohled nejsou tyto montované garáže rozeznatelné od zděných garáží.

Dřevěné garáže

Dřevěné garáže mají konstrukci podobnou plechovým garážím. Dřevěný nosný rám je obložen dřevěnými deskami či palubkami. Dřevěné garáže jsou typu zahradního domku, vypadají mnohem lépe než garáže plechové a hodí se především pro garážování aut na chatě a chalupě. Výhodou dřevěných garáží je nízká cena.

Související články:

Podlaha do garáže – jakou zvolit a jak ji udělat svépomocí?

Garážová vrata

Minimální šířka garážových vrat je 2,4 m a minimální výška garážových vrat je 2,1 m. Dle přání je možné vyrobit garážová vrata výšky 2,4 m i více, stejně tak tomu je i u šířky vrat. Dnes se standardně na garážích pro dvě auta objevují garážová vrata široká 4 – 6 m.

Garážová vrata jsou nejčastěji sekční či posuvná s elektrickým pohonem na dálkové ovládání. Při příjezdu domů tak na dálku otevřete garáž, která se sama opět zavře. O nic se nemusíte starat. Výjimkou však stále nejsou ani klasická dvoukřídlá garážová vrata či garážová vrata výklopná.

Cena garáže

Cena garáže se odvíjí od velikosti a provedení. Nejlevnější garáže jsou ty plechové se základním nátěrem a výklopnými vraty. Garáž nevypadá zvlášť pohledně, nicméně s cenou začínající na cca 15 000,-Kč se jedná o velmi levné provedení garáže.

Montované plechové garáže s venkovní povrchovou úpravou lze pořídit již za cca 65 000,-Kč. Jedná se však o nejmenší typ garáže o rozměrech cca 5 x 2,9 x 2,3 m s výklopnými garážovými vraty. Garáž optimálních rozměrů pro jedno auto (6,86 x 2,9 x 2,3) lze pořídit za 80 000 – 110 000,-Kč. Montovanou dvojgaráž stejných rozměrů pak za cenu 110 000 – 160 000,-Kč.

Dřevěné garáže pro jedno auto lze pořídit za přibližně obdobnou cenu, jako je tomu u plechových garáží. Ceny dřevěných garáží začínají na 25 000,-Kč a mohou se vyšplhat až na 130 000,-Kč

Cena zděné garáže je velmi rozličná a je ovlivněna především použitými materiály. Základní malou zděnou garáž pro jedno auto lze postavit za 150 000,-Kč, cena se však může vyšplhat klidně na 500 000,-Kč a více.